woensdag 22 oktober 2014

Vers vlees ipv brokjes

Ik heb onlangs mijn 2 katten weer getrakteerd op vers voer, ofwel vers vlees. Een kat is een échte vleeseter dus daar doe je hem of haar écht wel een lol mee. Het ligt er uiteraard wel aan wat ze gewend zijn en per wanneer je begint met dit vers voeren. Stapje voor stapje doet wonderen.

Mijn katten zijn doorgaans gewend aan brokjes, dit krijgen ze elke dag. Om ze te belonen krijgen ze een keertje natvoer in de week, een keertje vis en sinds een tijdje dus ook vers vlees. De bedoeling is om méér vers vlees te gaan geven, en minder brokjes. Waarom? Er is niets mis met brokjes maar wat ik al zei, een kat is een VLEES eter. In heel veel (betaalbare) brokjes zit niet zo heel veel vlees en moet je de kat in verhouding best veel voeren wil je aan het percentage vlees komen waar het beestje eigenlijk behoefte aan heeft.



Ja, er zijn brokjes met een zeer hoog vleespercentage, ik weet de merken niet allemaal uit het hoofd maar je gaat naar Applaws of Orijen bijvoorbeeld. Mensen die het voeren zijn er enthousiast over. Maar als ik het zeggen mag, ben ik minder enthousiast over de prijs van dergelijke merken. Ieder zijn ding.

Vers vlees is mijns inziens nog altijd het beste, hoe vol ze de brokjes ook met vleesgehalte stoppen, het kan nooit tippen aan een maaltijd van 100% puur vlees. En de katten.... die zijn er gek op! Kijk eens naar de vacht van je kat als je een tijdje vers gevoerd hebt, kijk eens naar het gedrag van de kat; je ziet de ware aard steeds meer naar boven komen!

Het jachtinstinct vierde hier laatst weer hoogtij, al grommend en sluipend rondom de bak met vers hart. Of ze er achteraan wilde rennen, schitterend! Die blik in hun ogen. Dat zie je ze met brokjes niet doen hoor!

En 's avonds.... beide katten op de bank, helemaal dankbaar, helemaal....KAT.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten