zondag 2 november 2014

Hoeveel eten geef jij je kat?

veel katten zijn helaas te dik...

Inmiddels heb ik bezoekjes gebracht aan diverse adressen in de stad. Mensen met één of meerdere katten en dus met één of meerdere voerbakken. Ik wil toch eens beschrijven wat ik met regelmaat tegenkom aan situaties in keukens of andere vertrekken in huis waar de kat getrakteerd wordt op eten. En geloof me, er wordt vrij gemakkelijk over gedacht. Soms met mogelijke gevolgen voor de gezondheid van onze lieve beesten.

Even de belangrijkste vraag: hoeveel eten heeft de kat nodig? Of nog beter: hoeveel voer jij je kat eigenlijk? Want tussen deze twee vragen zit een enorm verschil!


"Ik gooi de bak altijd helemaal vol want hij eet toch niet meer dan hij nodig heeft". Of deze: "ik heb één grote bak en die vul ik tot de rand, meestal na twee dagen is de bak leeg en voer ik weer bij". Klinkt dit je bekend in de oren, lees dan eens verder als je wilt?

Een kat kan inderdaad heel goed doseren wat hij nodig heeft. Maar misschien wat specifieker: een POES kan dit redelijk goed, een KATER heeft daar nog wel eens moeite mee, zeker als hij destijds geholpen is en dus geen kittens meer kan verwekken. De KATER is een enorme jager en dus zal voedsel een héél belangrijke rol spelen. 

( Er bestaat speciaal kattenvoer voor vlak na een castratie of sterilisatie. Voer dat helpt om de extra 'honger' die na de ingreep kan ontstaan, enigzins te beperken. Een andere samenstelling dus, tijdelijk, om het dier te laten wennen aan zijn 'nieuwe' bestaan. We houden het hier simpel en zullen niet alle ingrediënten van dergelijk voer uit de doeken doen, daar zijn andere webpagina's voor te vinden. )

Op de verpakking van kattenbrokjes staat keurig vermeld wat de dieren dagelijks nodig hebben. Die getallen (in grammen) staan er met een reden: er wordt gekeken naar lichaamsgewicht en vervolgens naar de hoeveelheid brokjes die je dagelijks kunt geven. Klein voorbeeld: Perfect Fit brokjes (In Home) voor een kat van ca. 5 kilo betekent dat ik ongeveer 55 gram brokjes in 24 uur geven kan. Zou ik meer geven of een bak gewoon volgooien zonder te wegen, dan kan ik wel nagaan dat dit geen handige oplossing is...


Heeft de gemiddelde katteneigenaar een goed idee van de hoeveelheid grammen die er thuis in de bakjes verdwijnt? De 'kieper-de-bak-maar-vol' mensen zouden hier écht wat beter op moeten letten hoor! Is het niet voor je portemonnaie, doe het dan ten gunste van de gezondheid van de kat. Overladen voerbakken is voor niemand een gezond verhaal; dit kan toch ook niet anders?

Ik heb veel te zware en te dikke katten voorbij zien wandelen. Of moet ik zeggen, voorbij zien stuiteren.... Achosie, tis soms écht een beetje sneu om te moeten zien: met lijven en buiken die net zo hoog en breed zijn als lang. Beetje overdreven maar je vat hem denk ik wel. Katers van een kilo of 8 á 9 terwijl ze als streefgewicht zo'n 5 kilo zouden moeten zijn. Overigens zijn velen van hen vaak nog wel gezond maar geloof me als ik zeg dat ze een verhoogd risico lopen op hart-en vaatziekten, suikerziekte, blaasgruis of andere ongemakken. Het lichaam is er simpelweg niet op gebouwd om te zwaar te zijn, nét als bij mensen.

Het voor zichzelf zorgen en de gewenste hoeveelheid voer verorberen gaat de Poes iets beter af maar lang niet altijd. De poes heeft het 'jagen' van de kater iets minder in haar karakter (met de nadruk op IETS), zij verdeelt het eten dus iets beter over de dag, mits er natuurlijk voldoende voer in de bak zit. Dus als er tevens een kater in huis is, vraagt dit om handigheid en aandacht van de baas. De kans dat er wat méér gevoerd wordt is zéér waarschijnlijk: "de bak gaat anders te snel leeg dus doe ik hem maar voller, dan hebben beide katten in elk geval genoeg te eten". Zeg nu zelf: is dit niet wat kort door de bocht?


Tip: houd rekening met het gewicht van je kat. Weet je het gewicht niet? Pak de kat op en ga samen op de weegschaal staan. Zet de kat neer en ga dan nogmaals op de weegschaal staan. Het verschil is het gewicht van je kat. Vertrouw je de weegschaal niet, loop even langs de dierenarts, daar kun je altijd wel een weegschaal vinden. 

Kijk vervolgens op de verpakking van je kattenvoer; bij het gewicht in kwestie staat een richtlijn voor de hoeveelheid voer per 24 uur. Indien je tweemaal daags te eten wilt geven, deel dit getal dan door twee om dit per keer te voeren. Mocht je twee katten of meer hebben, blijf er dan gewoon eens bij staan om te kijken of iedere kat zijn/haar maaltijd kan nuttigen of dat er misschien eentje tekort komt door een wat snellere buurman of buurvrouw. En het is overigens écht niet raar als de bakjes een keertje leeg zijn hoor! Op ons eigen bord ligt toch ook niet de hele dag een boterham of stuk vlees of wel?


Hoe weeg je voedsel af: een leuk digitaal weegschaaltje om kattenvoer af te wegen koop je al voor amper 15 euro bij de Kijkshop, Blokker of welke winkel dan ook. Daar zitten de kosten niet in. Ja, je moet wat meer moeite doen tijdens voeren. Je bent er wat 'bewuster' mee bezig. Maar dit doen we toch ook voor onze eigen maaltijd?

Het beste is om hier bij katten van jongs af aan op te letten; lastiger wordt het om in te grijpen als de kat eenmaal (te) dik is. Het is echter nooit te laat! Denk niet dat het allemaal geen zin meer heeft omdat de dieren al aan een bepaald patroon gewend zouden zijn. Patronen zijn er om te doorbreken. Net als bij mensen. Ook al zijn katten echte gewoonte-dieren, JIJ bent de baas, JIJ bepaalt de hoeveelheid voer en dus kun JIJ de gezondheid van poes en kater sterk beïnvloeden. Het loont!

Als je straks de bakjes gaat vullen, denk dan eens aan mijn verhaal?
Ze zullen er alleen maar béter door gaan eten!

~Thiemo


Geen opmerkingen:

Een reactie posten