vrijdag 19 december 2014

vuurwerk en kat: de zin en onzin

Vuurwerk op Oud-en Nieuw... wat vind je huisdier ervan?
Misschien lees je steeds meer artikelen over vuurwerk, oudejaarsavond en huisdieren. Wat mij opviel de afgelopen tijd was de reclame voor een zgn "Thundershirt", een soort t-shirt voor hond/kat waarin het dier zich een stuk veiliger zou voelen en minder last zou hebben van angst voor vuurwerk. Ik zou het bijna een soort 'dwangbuis' noemen, het dier zou hier gerust door gesteld worden. Het shirt is te koop voor prijzen rond € 42,-  (psychologisch prijsje hè?) Mag ik hier iets over zeggen? Dit lijkt mij een typisch geval van commercie, inspelen op angstgevoelens van in dit geval mens én dier is mijn mening. Een shirt houdt geen knallen en lichtflitsen tegen! Overigens: ik zie het al voor me het shirt bij mijn katten aan te trekken..... hahaha! Dat wordt een feest op zich!


Een prachtig artikel wat getwitterd werd, kwam van Dierenziekenhuis Eindhoven. Je vind dit artikel inmiddels links en rechts op internet want het shirt is op meerdere plaatsen verkrijgbaar. Niet alleen qua inhoud van het artikel - over het verhelpen van angst bij de hond/kat voor vreemden, vuurwerk, verlatingsangst etc. - maar ook het feit dat het shirt 'bewezen' effectief zou zijn; inclusief de 'enquete' die dit aantoont. Wacht eens even... Bewijs? Enquete? Dat willen we zien....

Onder wie en welke hoeveel dieren eigenlijk? Geen enkele vermelding over de diergroep(en) waar de test op gehouden is, geen benoeming van type dier, ook geen leeftijd of verdere details. Ook geen vermelding over de hoeveelheid huisdieren die hebben meegedaan met de test, alleen dat 8 van de 10 eigenaren het aanbevelen. Het leukste bewaren ze voor het laatste: de vergelijking 'oudejaarsdag' en 'tijdens het vuurwerk'. Let hierbij even op de relatief lage score (niet mee eens) van het gedragen shirt TIJDENS het vuurwerk en relatief hoge score (mee eens) OVERDAG, dus tijdens Oudejaarsdag. Oudejaarsdag lijkt volgens de enquete duidelijk extremer te zijn dan 's avonds , als heel Nederland zijn vuurwerk tegelijk aansteekt. Ik begrijp de opzet van de enquete, echter de makers hebben duidelijk een denkfout gemaakt, lees: willen een bepaalde richting op. (Kopen dat shirt!) Of deze: de kat zal tijdens het vuurwerk ZEKER niet rustig zijn en ... met of zonder shirt aan.. wil het dier niet graag naar buiten op oudejaarsavond. Joh! Echt waar?... Ik ga liever ook niet naar buiten!

't Thundershirt in drie stappen aantrekken... dat wel natuurlijk!

Laat de enquete maar even indalen en beoordeel hem zelf. Ondertussen zorg ik er voor dat de katten op Oudejaarsavond hun eigen kamertje krijgen. Een kamertje waarbij ik de ramen als het ware blindeer, zodat er geen /nauwelijks lichtflitsen naar binnen kunnen komen. Het geluid is een lastige. Natuurlijk kun je de stereo op flink volume aanzetten, maar een extra TV op de kattenkamer doet wonderen misschien. Niet overdrijven maar zorg voor wat geluid dat afleid/maskeert. Enneh... het moet in huis natuurlijk niet al te veel keet zijn! Als je met een clubje flink aan het hossen bent en luidluchtig de avond viert, tsja... Dus laten we er even van uit gaan dat je huis redelijk 'normaal' is die dag/avond.

Afleiding werkt over het algemeen 't beste; ik praat hier over katten maar uiteraard geldt ook voor honden: lekkere maaltijd, flinke aandacht, wat spelen vooraf zodat de diertjes al wat moe zijn en vooral zorgen dat 'het moment' van 12 uur niet een 'moment' wordt voor ze. Doe zelf ook rustig...  dan blijven de beestjes dit ook. Probeer het geleidelijk te laten verlopen, aandacht vooraf, tijdens en na 12 uur 's nachts en vergeet niet: ze zullen het uiteindelijk zelf moeten verwerken. Durf ze dus op eigen houtje te laten zitten/liggen/bibberen.

Ik vergelijk het maar met mezelf, als ik me ziek voel, draaierig of panisch, dan moet er niet iemand continu mijn handje vast willen houden en vragen: "gaat het Thiemo, gaat het?!" Dan kruip ik ook het liefst weg!

Heel erg veel succes allemaal, met genoeg liefde, aandacht en voorzorgsmaatregelen moet het goed komen.

~Thiemo

PS: raampjes dicht houden hè?






Geen opmerkingen:

Een reactie posten