woensdag 25 mei 2016

Weg met dat stof... weg!

Volgers van de Kattenwacht twitter zullen mijn kreet al weg gelezen hebben.... een goede stofzuiger is helemaal niet zo vanzelfsprekend en bedenk je goed voordat je je oude schoenen wegdoet, haha!

Hier op de K'Wacht kwam ik op het idee om een andere stofzuiger te kopen. Niet omdat ik barst van het geld maar omdat de Miele stofzuiger na een jaartje of 10 (meen ik) het vuil niet goed meer opzoog, het achterliet op het tapijt enz. Hey dacht ik toen, laat ik dan meteen eens iets praktisch kopen: zonder stofzuigerzak, klein, wendbaar en een goede dierharenborstel er bij?

Het shoppen kon beginnen!


Na vergelijking van ongeveer 47 modellen (bijna...) kwam ik tot de conclusie dat de Samsung stofzuigerlijn een heel mooie was én vanuit beschrijving én vanuit (ogenschijnlijk) eerlijke reviews links en rechts. Alles erop en eraan. Zo gezegd, zo gedaan.

Het gaat om typenummer: VC07F50HU1U/EN

Schrijf je mee?.... Als je met de multifunctionele borstel (de standaard borstel in feite) over je vloerbedekking gaat en je slingert je borstel van vooooor naar achter dan moet hij niet naar achteren gaan RRRRRRattelelen en Haaaaperen, wel? Wat een waardeloze zuigmond zeg! Eentje voor gladde vloeren en vloerbedekking. Nou, NIET mijn vloerbedekking kennelijk? Met een speciale taktiek (vooruit duwen en bijna loshalen van de grond als je hem terugtrekt) is het redelijk te doen. Maar wacht eens.... hij laat het stof gewoon liggen! Hij verzamelt het! Laat het in plukjes liggen waar je met je borstel terugslingert! Lieve katten, wat nu?

De parketborstel dan ... deze is eveneens hilarisch. Die staat met zijn haartjes zó ver boven de grond dat hij geen zuigkracht meer heeft óp de vloer. De borstel op je laminaat persen, scheelt ietsje maar niet veel. Voor de grap moet je deze eens in je handen nemen en de zuigkracht voelen. Haha! Menen ze dit nou?

De multifunctionele zuigmond op gladde vloeren is eigenlijk niet te doen, zuigt zich compleet debiel vast waardoor heen en weer slingeren niet mogelijk is óf je moet de toeren omlaag halen maar dan zuigt hij weer niet. Kortom, we naderen nu het stadium 'machteloos'.

Het rijden met de stofzuiger door huis? Een rampenplan, door zijn vorm gaat hij met de 'neus' heen en weer slingerend achter je aan. Hierdoor is de kans groot dat je tegen muren en deurposten aan beukt. Optillen iedere keer lijkt bij dit baasje de oplossing. Maar is dit anno 2016 een goed rijdende zuiger?

Het filter leeggooien: onbegrijpelijk dat hierop zó bezuinigd is, het draaimechaniek is zó fragiel, daar moet je geen foutje mee maken anders breekt het af lijkt het. Brrrrrr.

Dan waar het om gaat.... met katten in huis.... flink wat haren ......de zuigkracht! Zoals ik eerder al opmerkte via Twitter, bedenk je heeeeeeeeeel veeeeeeeeeel malen voordat je een - in dit geval - 700W stofzuiger koopt. Ik had dus een Miele (inmiddels in de kelder gezet voor noodgevallen) van 1600W. Die zoog ooit super. Nieuwe regelgeving vereist lagere wattages van stofzuigers. Daar kunnen we als consument erg blij mee zijn, hahaha! En zegt men, lagere wattages hoeven niet ten koste te gaan van de zuigkracht. Right! Nee, dat zal best maar kennelijk heeft niet ieder merk het recept voor goede stofzuigers op de plank liggen!

Deze Samsung van 700W is alleen bij een leeg reservoir in staat redelijk te zuigen. Maar! Sta je met je borstel boven wat kattengrit of kattenbrokjes..... het kreng zuigt het niet op! Je moet dan echt 10 keer eroverheen raggen, om het maar eens plat uit te drukken. Geloof me, de slang of borstelzit dan niet verstopt.

Lieve kattenbezitters en andere lezers; hier is sprake van een noodgeval. Katten willen een schoon huis na een zuigbeurt, toch? Dit Samsung model (en de rest van de lijn?) is geen volwassen stofzuiger. Wees alert! De firma CoolBlue reageerde op mijn review met de woorden "wat gek meneer, dit merk staat bekend om zijn goede stofzuigers". Het is maar wat je daaronder verstaat ? Samsung moet maken waar het goed in is: Smartphones en TV schermen. Mijn mening.

Inmiddels heb ik een nieuwe zuigmond voor mijn oude Miele besteld; vandaag ontvangen, erop gezet en wat denk je? Hij zuigt als de brandweer! De slijtage aan de onderkant van de borstel was de boosdoener want deze nieuwe borstel laat geen plukje meer achter....Joepie!

Wat ben ik vreselijk blij dat ik mijn Miele nog heb! En wat was ik vreselijk dom om te geloven dat Samsung een Miele zou kunnen evenaren dan wel overtreffen. Foei Thiemo!

En die Samsung stofzuiger? Die staat nu in de kelder, volgende maand waarschijnlijk ligt hij in de container. Helaas is mijn 'proeftijd' afgelopen dus ik kan hem niet zomaar terugbrengen naar de winkel. Dit ding is wat het is. Heeft het bloed onder mijn nagel vandaan gehaald. Uit nijd tijdens het zuigen heb ik zelfs de zuigmond aan gort getikt omdat hij weer eens niets opzoog , zó erg was het! Ik heb gedurende een dikke maand alles geprobeerd met het crazy apparaat. Had ik 't maar niet gedaan en het geld aan een goed doel geschonken.


groeten uit Zuid,
weer een tevreden en door Miele gedreven Kattenwacht.

(tevens eigenaar van een Samsung Galaxy S6)

2 opmerkingen:

  1. leuk je blog! Ik lees het vol fascinering. Ik heb thuis ook een kat en ik heb ook moeite met het vinden van de juiste stofzuiger. Laatst heb ik er een gekocht die het werk aan lijkt te kunnen. Nu alleen nog een borstel voor mijn meubilair en dan is het voor ook klaar. Althans klaar om goed schoon te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. IK heb een tijdjes vrijwilligerswerk gedaan in een dierenasiel. Daar hadden ze een centraal systeem die dan in elke kamer een zuigaansluiting had. Inpluggen, ding aan en gaan! Die systemen hebben vaak ook meer power dan een normale winkelstofzuiger. IDeaal.

    BeantwoordenVerwijderen